Моите покупки

0 продукт/а - 0,00лв.
Вашата Количка е празна !

Смяната на часовото време – как влияе на здравето?

.

Връщаме часовниците към зимното часово време в събота срещу неделя, в последния уикенд на месец октомври. Официалната смяна за нашата страна се извършва в 4.00 ч. сутринта в неделя, когато става отново 3.00 ч. Не е нужно да ставате специално за целта, освен ако работата ви не го изисква – можете да настроите часовника си по новото време преди да си легнете или пък след като станете от сън (само си изчислете алармата, за да не закъснеете за някъде в неделната сутрин). Електронните устройства с връзка към интернет обикновено се пренастройват сами – компютрите и смартфоните направо ще ви покажат верния час.

Докато за машините пренастройката отнема от секунда до няколко минути, то за човешкия организъм работата е далеч по-сложна. Рязката смяна на часовото време грубо се намесва в естествения циркаден ритъм (от лат. circa dia – кръговрат на деня) на тялото – това са фините промени в продължение на денонощието в нивата на множество хормони, които отговарят за редица процеси в организма. Например, хормонът мелатонин, който отговаря за съня, се влияе от околната светлина – именно затова заспиваме по-трудно и спим по-зле, когато прекарваме много часове на изкуствена светлина, особено в тъмната част на денонощието. През определено време се регулират и хормоните лептин и грелин, отговарящи за чувствата за глад и ситост – ако техният баланс се наруши, сме в риск да лишим тялото си от ценни хранителни вещества или пък да прекалим с хапването и да си докараме излишни килограми, проблеми с метаболизма, сърцето, кожата и ред други системи.

Всички сме изпитвали в една или друга степен негативните ефекти от рязката смяна на часовото време, било при ежегодното „въртене на часовника“, било при далечен полет в друга часова зона. Тези ефекти варират от нарушения в съня и апетита, през лошо настроение и спад в имунитета, до слаба концентрация и забавени реакции, които могат да бъдат опасни – при шофиране, работа с машини или с други хора. Някои са късметлии и се адаптират към промяната бързо, за ден-два, докато на други са нужни дори до 3 седмици, за да свикнат и да започнат отново да функционират нормално.

Как да си помогнем?

Плавната адаптация винаги е по-добрата стратегия за промяна, особено когато става дума за физиологични процеси. За да не шокирате организма, започнете с леки „тренировки“ – в седмицата преди смяната на времето всяка вечер си лягайте с 10-15 минути по-късно от предишната вечер, за да не заспите на връщане от работа първите дни на следващата седмица. Ако обичате да поспивате сутрин, есенното връщане на часовника ще ви зарадва – в самия ден получавате цял час сън допълнително (който обаче се връща „с лихвите“ напролет) и вече ще ставате обективно по-късно. Когато навън е вече светло, измъкването от леглото и мотивирането за работа и училище е малко по-лесно. Вечерите, за сметка на това, ще мръкват по-рано и в съчетание с неизменното скъсяване на деня към зимата допринасят за неприятната есенна депресия. Противодействайте й с любимото си хоби, с приятни часове с близки хора и с петте стъпки на Панацея за зареждане през есента. Не забравяйте да се храните балансирано, с пълноценни сезонни храни, и да отделите време за забавления и движение.

Въпреки, че лятното часово време е въведено с цел оптимизиране на дневната светлина и спестяване на енергия през индустриалния ХХ век, все повече изследвания показват, че в съвременните условия въртенето на часовника два пъти в годината има по-скоро негативен ефект върху икономиката, както и върху човешкото здраве. Различните страни съобщават различни данни, но като цяло се наблюдава увеличение на пътните катастрофи в дните около промяната поради нарушената концентрация и забавените реакции на хората в следствие на изменения им ритъм на съня. Все пак, когато промяната засяга пикови за пътищата часове и въвежда повече дневна светлина в тях, тогава инцидентите намаляват заради подобрената видимост. Недоспиването поема вината за по-големия брой инфаркти и инсулти в дните след пролетната промяна към лятно време, докато допълнителният час сън в есенната смяна на времето леко понижава техния брой. Повечето светли часове вечер през лятото допринасят за двигателната активност, особено на децата, а ставането сутрин през зимата се улеснява, когато часовникът звъни след, а не преди изгрева на слънцето. Недоспалите и разбалансирани работници са в по-висок риск от инциденти с машини или загуби поради разсеяност. Американско проучване на Журнала по приложна психология от 2012 г. сочи, че в дните около смяната на времето служителите прекарват много повече от работното си време в безсмислено сърфиране из Интернет, вместо в пълноценна работа. Вероятно четат статии като тази и се прозяват.

Многобройни организации и граждани в над 100 страни се обявяват за отхвърляне на лятното часово време като ненужен и вреден остатък от епохата на индустриализацията. Някои страни, сред които Китай, Япония, Сингапур и Естония, изобщо не са го въвели и си функционират съвсем добре и без него. Явно останалите държави все пак виждат някакви ползи, или просто навикът е прекалено силен. Какъвто и да е случаят, ние няма да позволим движението на стрелките да влияе на живота ни и да ни разваля настроението! Ще навлезем в зимното часово време наспани и усмихнати!

автор: Милослава Савова

За нас

Свети Никола 2013 ООД

Удовлетвореността на нашите клиенти е основен приоритет за нас. Ние сме насреща да отговорим на запитвания и коментари по отношение на продуктите, които предлагаме.

Контакти

  • +359887788174

Нов клиент

Създаване на профил

Регистрацията носи редица предимства, като ви дава възможност да следите състоянието и историята на поръчките си и да се възползвате от персонализирано съдържание, достъпно само за регистрираните ни потребители.

Продължи

Регистриран потребител