Витамин С /аскорбинова киселина/ е основен витамин, който не може да се произвежда от тялото, а се усвоява от храната. Той е водоразтворим и се намира в много плодове и зеленчуци, включително портокали, ягоди, киви, чушки, шипки, броколи, къдраво зеле и спанак.

Голяма част от витамина се разрушава при термична обработка, при замразяване и дори при по-дълго съхранение. Въпреки че обикновено се препоръчва приема на витамин С от храни, много хора се обръщат към добавки, за да задоволят нуждите си.

7 научно доказани ползи от приема на витамин С под формата на хранителна добавка

1. Витамин С е силен антиоксидант, който може да повиши нивата на антиоксиданти в кръвта. 

Тези ефекти на  Витамин С  могат да помогнат за намаляване на риска от сърдечни заболявания.  (1) 

Антиоксидантите са молекули, които засилват имунната система. Те защитават клетките от вредни молекули, наречени свободни радикали. Когато свободните радикали се натрупват, те могат да доведат до състояние, известно като оксидативен стрес, който е свързан с много хронични заболявания. (2)

Проучванията показват, че консумацията на повече витамин С може да увеличи нивата на антиоксиданти в кръвта с до 30%. Това помага на естествените защитни сили на организма да се бори с възпаления. (3) 

2. Може да помогне битката с високото кръвно налягане. 

Установено е, че добавките с витамин С понижават кръвното налягане както при здрави възрастни, така и при възрастни със съществуващо високо кръвно налягане. 

Всеки трети над 15-годишна възраст в България е с високо кръвно налягане. В България сърдечносъдовите заболявания заемат първо място като причина за смърт и инвалидизация и остават водещата причина за смърт в света като заболеваемостта от артериална хипертония за страните от Европейския съюз е между 30-45 процента.

Проучванията показват, че витамин С може да помогне за понижаване на кръвното налягане. Изследване на животни установява, че приемането на витамин С по формата на витамин С спомага за отпускане на кръвоносните съдове, които пренасят кръв от сърцето, което спомага за намаляване на нивата на кръвното налягане (4)

Освен това, анализ на 29 проучвания при хора установява, че приемането на добавка с витамин С, средно, намалява систолното кръвно налягане (горна стойност) с 3,84 mmHg, а диастолното кръвно налягане (по-ниска стойност) с 1,48 mmHg при здрави възрастни.

При възрастни с хронично високо кръвно налягане, добавките с витамин С намаляват средно систолното кръвно налягане с 4,85 mmHg, а диастолното кръвно налягане с 1,67 mmHg (5)

Въпреки че тези резултати са обещаващи, не е ясно дали ефектите върху кръвното налягане са дългосрочни. Освен това хората с високо кръвно налягане не трябва да разчитат само на витамин С за лечение.

3. Бори се със сърдечно-съдови рискови фактори, потенциално понижаващи риска от сърдечни заболявания.

Добавките с витамин С са свързани с намален риск от сърдечни заболявания. Тези добавки могат да намалят рисковите фактори за сърдечно заболяване, включително „лош“ LDL холестерол и триглицериди в кръвта. 

Много фактори увеличават риска от сърдечни заболявания, включително високо кръвно налягане, високи нива на „лош“ LDL холестерол, ниски нива на „добър“ HDL холестерол и триглицериди. Витамин С може да помогне за намаляване на тези рискови фактори, което може да намали риска от сърдечни заболявания.

Например, анализ на девет проучвания с комбинирани 293 172 участници установява, че след 10 години хората, които приемат поне 700 mg витамин С дневно, имат 25% по-нисък риск от сърдечни заболявания, отколкото тези, които не приемат добавка с витамин С (6). 

Друг анализ на 13 проучвания разглежда влиянието на приемането на най-малко 500 mg на ден витамин С върху рискови фактори за сърдечни заболявания, като нивата на холестерол в кръвта и триглицериди. Анализът установи, че приемането на добавка с витамин С значително намалява „лошия“ LDL холестерол с приблизително 7,9 mg / dl и триглицеридите в кръвта с 20,1 mg / dl (7).

Накратко, изглежда, че приемането или консумирането на поне 500 mg витамин С дневно може да намали риска от сърдечни заболявания. Ако обаче вече консумирате богата на витамин С диета, тогава добавките може да не осигурят допълнителни ползи за здравето на сърцето.

4. Може да намали нивата на пикочната киселина в кръвта и да помогне за предотвратяване на атаки на подагра.

Храни и добавки, богати на витамин С, са свързани с понижените нива на пикочна киселина в кръвта и по-ниския риск от подагра. 

Симптомите на подагра се появяват, когато в кръвта има твърде много пикочна киселина. Пикочната киселина е отпадъчен продукт, произвеждан от организма. При високи нива може да кристализира и да се отлага в ставите. Няколко проучвания показват, че витамин С може да помогне за намаляване на пикочната киселина в кръвта и в резултат на това да предпазва от атаки на подагра.

Например, проучване на 1387 мъже установи, че хората, които консумират най-много витамин С, имат значително по-ниски нива на пикочна киселина в кръвта, отколкото тези, които консумират най-малко (8).

Друго проучване на 46 994 здрави мъже на възраст над 20 години, цели да се установи дали приемът на витамин С е свързан с развитието на подагра. Интересното е, че хората, приемали добавка с витамин С, имат 44% по-нисък риск от подагра (9)

Освен това, анализ на 13 клинични проучвания установява, че приемането на добавка с витамин С за 30 дни значително намалява пикочната пикочна киселина в сравнение с плацебо (10)

Въпреки че изглежда има силна връзка между приема на витамин С и нивата на пикочната киселина, са необходими още изследвания за влиянието на витамин С върху подаграта.

5. Помага за предотвратяване на дефицитите на желязо чрез подобряване на усвояването на желязо.

Витамин С може да подобри усвояването на желязо, което се абсорбира слабо, като желязо от източници на месо. Той може също да намали риска от недостиг на желязо. 

Желязото е важно хранително вещество, което има най-различни функции в организма. Той е от съществено значение за изработването на червените кръвни клетки и транспортирането на кислород в цялото тяло.

Интересното е, че добавките с витамин С могат да помогнат за подобряване на усвояването на желязо от диетата. Витамин С подпомага превръщането на желязо, което се абсорбира слабо, като източници на желязо на растителна основа, във форма, която се абсорбира по-лесно ( 11 )

Това е особено полезно за хора на диета без месо, тъй като месото е основен източник на желязо.

Всъщност, просто консумирането на 100 mg витамин С, може да подобри усвояването на желязо с 67% (12)

В резултат на това витамин С може да помогне за намаляване на риска от анемия сред хора, предразположени към недостиг на желязо.

В едно проучване 65 деца с лека анемия с дефицит на желязо са получавали добавка с витамин С. Изследователите установили, че витамин С помага да се контролира анемията им. (13)

Ако страдате от ниски нива на желязо, консумацията на повече храни, богати на витамин С или приемането на добавка с витамин С може да помогне за подобряване на нивото на желязото в кръвта.

6. Витамин С е жизненоважен за имунната система. 

Витамин С може да повиши имунитета, като помага на белите кръвни клетки да функционират по-ефективно, засилвайки защитната система на кожата си и помагайки на раните да заздравеят по-бързо. 

Първо, витамин С помага за насърчаване на производството на бели кръвни клетки, известни като лимфоцити и фагоцити, които помагат за защита на организма от инфекции (14).

Второ, витамин С помага на тези бели кръвни клетки да функционират по-ефективно, като ги предпазва от увреждане от потенциално вредни молекули, като свободни радикали.

Трето, витамин С е съществена част от защитната система на кожата. Активно се транспортира до кожата, където може да действа като антиоксидант и да помогне за укрепване на кожните бариери (15).

Проучванията показват също, че приемът на витамин С може да съкрати времето за заздравяване на рани (16)  (17)

Нещо повече, ниските нива на витамин С са свързани с лоши здравословни резултати. Например, хората, които страдат от пневмония, са склонни да имат по-ниски нива на витамин С, а добавките с витамин С са показали, че съкращават времето за възстановяване (18)

7. Защитава паметта и мисленето ви с възрастта

Ниските нива на витамин С са свързани с повишен риск от нарушения на паметта и мисленето като деменция, докато високият прием на витамин С от храни и добавки е доказано, че има защитен ефект. 

Деменцията е широко понятие, използвано за описание на симптоми на лошо мислене и памет. Тя засяга над 35 милиона души по целия свят и обикновено се среща сред по-възрастни (19).

Проучванията сочат, че оксидативният стрес и възпалението в близост до мозъка, гръбначния стълб и нервите (общо известни като централната нервна система) могат да повишат риска от деменция ( 2 0)

Витамин С е силен антиоксидант. Ниските нива на този витамин са свързани с нарушена способност за мислене и запомняне (21) (22)

Освен това няколко проучвания показват, че хората с деменция могат да имат по-ниски нива на витамин С в кръвта (23).

Освен това е доказано, че високото приемане на витамин С от храна или добавки има защитен ефект върху мисленето и паметта с възрастта (24)  (25)  (26)

Въпреки че витамин С има много научно доказани ползи, той също има много неоснователни твърдения, подкрепени или от слаби доказателства, или без никакви доказателства. 

Ето някои недоказани твърдения за витамин С:

  • Предотвратява обикновената настинка: Въпреки че витамин С намалява тежестта на настинките и времето за възстановяване с 8% при възрастни и 14% при деца, той не е в състояние да ги предотврати (27).
  • Намалява риска от рак: няколко проучвания свързват приема на витамин С с по-нисък риск от няколко ракови заболявания. Въпреки това повечето проучвания са установили, че витамин С не влияе на риска от развитие на рак (28).
  • Предпазва от очни заболявания: Витамин С е свързан с намален риск от очни заболявания като катаракта и макулна дегенерация, свързана с възрастта. Въпреки това добавките с витамин С нямат ефект или дори могат да причинят вреда (29).
  • Може да лекува токсичност от олово: Въпреки че хората с оловна токсичност изглежда имат ниски нива на витамин С, няма сериозни доказателства от проучвания при хора, които показват, че витамин С може да лекува токсичността на олово (30).

Източник

Панацея™ предлага Витамин С на прах

100гр в опаковка

Практичен и икономичен вариант за прием на добавката.

Повече за продукта

Автор на текста: Радостина Хлебарова – част от екипа на Панацея – регистрирана търговска марка пред Патентно Ведомство на Р. България. Текстът е под закрила на Закона за авторското право и сродните му права, като при всяко негово копиране следва да става с цитиране на оригиналния източник и автор.